Jdi na obsah Jdi na menu
 


Reklamma je..

8. 10. 2007

 

 

Reklama je podvědomým tvůrcem potencionálních norem, který v lidech sugestivní formou uměle vyvolává potřeby. Vytváří jakési univerzálie, kterých by se správný, moderní a praktický občan nezaostávající za vyspělostí světa měl držet, a honosí se definicí správného nasměrování nevědomého lidu k nejvýhodnější volbě. Zároveň Vám vsugerují pocit neinformovanosti a následnou jednoduchou cestu, jak jí co nejlépe dosáhnout(správná matka přeci ví..).

Vývoj ve světě marketingu způsobil, že se dnešní člověk slepě žene za uměle nastavenými ideály a nátlakem všudypřítomné reklamy zvyšuje své nároky a snižuje práh spokojenosti. Vždy mu totiž může být nabídnuto víc a povinností reklamy je o tom nebohého občana informovat.

Účelem reklamního trhu je totiž nalepit každému potencionálnímu spotřebiteli na čelo nálepku „nespokojený“ a pak si jen pohrávat s jeho podvědomím, kam mu naskládají spoustu potřeb a tužeb , což zapříčiní, že poté již člověk není schopen svéprávně si uvědomit, co potřebuje doopravdy.

V dřívějších dobách si s lidským podvědomím reklamní trh pohrával opravdu prohnaně. Například lidem pouštěli v televizi sled několika po sobě jdoucích obrázků, utvářejících jednotný celek, a mezi ně jednoduše vsunuli obrázek s logem určité značky, které již divákovo oko neregistrovalo. Podvědomí však ano. A tak pak zmanipulovaní lidé, nic netušíce slepě sahali v regálech zrovna po této značce, nevědomí si manipulace jež se na nich úspěšně aplikuje, přesvědčení, že je to pro ně ta nejlepší volba. Tyto machinace byly naštěstí odhaleny a oficiálně zakázány, ale upřímně mezi tímto případem a současností nevidím zas až takový rozdíl.

 Jestli totiž marketing za svá léta praxe něco získal, pak je to právě ona moc manipulovat lidmi aniž by si to oni sami uvědomovali, na bázi jednoduché psychologie.

Málokdo si přizná, že je pod vlivem nadvlády reklamního trhu , což pouze poukazuje na velikost moci, kterou nad námi reklama má. Přiznejme si, že co dnes není vidět v televizi v hlavě konzumního člověka automaticky pozbývá veškeré kvality.

Stačí si jen uvědomit, že jsme pod vedením nadvlády marketingu, jež se živí z našich každodenních potřeb. Týká se totiž opravdu každého, bez rozdílu věku, rasy nebo společenského postavení a každý jí více nebo méně svým způsobem podléhá.

Pro ty, kteří si zakládají na tom, že při rozhodování spoléhají pouze na vlastní přesvědčení si reklamní kouzelníci vymýšlí různé skryté formy, jež se v nedávné době staly terčem médií chránící svobodné rozhodování občana jakožto spotřebitele a tak např. žena listující dámským časopisem není schopná rozeznat, jaké produkty doporučuje redakce a jaké výrobky vám cpou přímo z centra výroby. Reklamní společnosti namítají, že mají své reklamy označeny(ze zákona nařízeno). Jenže kdo pozná, že to milimetrové „PRI“ natisklé dole v rohu platí za označení reklamy?

Já osobně beru reklamu za skrytou manipulaci, které podléhá teorie masy a považuji ji za nebezpečnou. Možnosti, které se reklamě skýtají jsou totiž nekonečné a beru to svým způsobem za omezování lidských svobod, protože i přesto, že člověk má právo svobodného rozhodování, reklamní manipulaci občas opravdu nejde uniknout.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář