Reklamma je..
Reklama je podvědomým tvůrcem
potencionálních norem, který v lidech sugestivní formou uměle vyvolává
potřeby. Vytváří jakési univerzálie, kterých by se správný, moderní a praktický
občan nezaostávající za vyspělostí světa měl držet, a honosí se definicí
správného nasměrování nevědomého lidu k nejvýhodnější volbě. Zároveň Vám
vsugerují pocit neinformovanosti a následnou jednoduchou cestu, jak jí co
nejlépe dosáhnout(správná matka přeci ví..).
Vývoj ve světě marketingu
způsobil, že se dnešní člověk slepě žene za uměle nastavenými ideály a nátlakem
všudypřítomné reklamy zvyšuje své nároky a snižuje práh spokojenosti. Vždy mu
totiž může být nabídnuto víc a povinností reklamy je o tom nebohého občana
informovat.
Účelem reklamního trhu je
totiž nalepit každému potencionálnímu spotřebiteli na čelo nálepku
„nespokojený“ a pak si jen pohrávat s jeho podvědomím, kam mu naskládají
spoustu potřeb a tužeb , což zapříčiní, že poté již člověk není schopen
svéprávně si uvědomit, co potřebuje doopravdy.
V dřívějších dobách si s lidským podvědomím reklamní trh pohrával opravdu prohnaně.
Například lidem pouštěli v televizi sled několika po sobě jdoucích
obrázků, utvářejících jednotný celek, a mezi ně jednoduše vsunuli obrázek
s logem určité značky, které již divákovo oko neregistrovalo. Podvědomí
však ano. A tak pak zmanipulovaní lidé, nic netušíce slepě sahali v regálech
zrovna po této značce, nevědomí si manipulace jež se na nich úspěšně aplikuje,
přesvědčení, že je to pro ně ta nejlepší volba. Tyto machinace byly naštěstí
odhaleny a oficiálně zakázány, ale upřímně mezi tímto případem a současností
nevidím zas až takový rozdíl.
Jestli totiž marketing za svá léta praxe něco
získal, pak je to právě ona moc manipulovat lidmi aniž by si to oni sami
uvědomovali, na bázi jednoduché psychologie.
Málokdo si přizná, že je pod
vlivem nadvlády reklamního trhu , což pouze poukazuje na velikost moci, kterou
nad námi reklama má. Přiznejme si, že co dnes není vidět v televizi
v hlavě konzumního člověka automaticky pozbývá veškeré kvality.
Stačí si jen uvědomit, že
jsme pod vedením nadvlády marketingu, jež se živí z našich každodenních
potřeb. Týká se totiž opravdu každého, bez rozdílu věku, rasy nebo
společenského postavení a každý jí více nebo méně svým způsobem podléhá.
Pro ty, kteří si zakládají na
tom, že při rozhodování spoléhají pouze na vlastní přesvědčení si reklamní
kouzelníci vymýšlí různé skryté formy, jež se v nedávné době staly terčem
médií chránící svobodné rozhodování občana jakožto spotřebitele a tak např.
žena listující dámským časopisem není schopná rozeznat, jaké produkty
doporučuje redakce a jaké výrobky vám cpou přímo z centra výroby. Reklamní
společnosti namítají, že mají své reklamy označeny(ze zákona nařízeno). Jenže
kdo pozná, že to milimetrové „PRI“ natisklé dole v rohu platí za označení
reklamy?
Já osobně beru reklamu za
skrytou manipulaci, které podléhá teorie masy a považuji ji za nebezpečnou.
Možnosti, které se reklamě skýtají jsou totiž nekonečné a beru to svým způsobem
za omezování lidských svobod, protože i přesto, že člověk má právo svobodného
rozhodování, reklamní manipulaci občas opravdu nejde uniknout.